Založ si blog

Bossing in flagranti – hospitácia v gymnáziu

 

„Vzorový“ školský bossing. Rozhodol sa napísať nám svoju skúsenosť, lebo naše školstvo – verejné, alebo súkromné – je semenište bossingu a mobbingu. Napísal nám ho učiteľ, ktorý nechce mať poškodené zdravie, preto nebojuje a nechce byť identifikovaný. Najhorší vývoj vidíme v posledných dvoch desaťročiach, keď každý minister chce reformu, ale školstvo kazí stále viac, a stále hlbšie. Zo všetkého najhoršie sú na tom radoví poctiví učitelia ZŠ a SŠ – buď sú z toho chorí na nervy, alebo aj na tele. Stupeň poškodenia zdravia priamo závisí od množstva odpracovaných rokov.

Na hodine odborného predmetu v druhom ročníku gymnázia prebieha dvojfázové vyučovanie progresívnou metódou aktívneho učenia. Opíšeme, aby aj laici pochopili priebeh takej hodiny.

Prvá fáza. V prvej minúte je žiakom vysvetlený obsah a priebeh hodiny. Na tabuli je napísaná téma: Konkrétne obdobie v konkrétnom regióne. Žiaci pedagógovu metódu už poznajú, automaticky sa delia do skupiniek po dvaja, alebo traja. Každá skupinka dostane konkrétnu časť danej témy, rozumie sa, každá skupinka má inú úlohu v danej téme. K danej téme dostane každá skupinka špeciálne pracovné listy s textami a obrázkami, ktoré vyrobil sám pedagóg. Okrem toho žiaci majú používať predpísanú učebnicu. Žiaci musia a sú schopní v priebehu 7 minút vyhľadať a) kľúčové slová; b) spojiť ich do zmysluplného celku.

V nasledujúcom kroku podáva každá skupinka výklad svojho produktu, a ostatní žiaci počúvajú, kým neskončí aj posledná skupinka. Učiteľ dopĺňa žiacky výklad otázkami, na ktoré žiaci odpovedajú, alebo priamo doplní informácie ktoré žiakom unikli.

Druhá fáza tej istej hodiny, vzájomné preverovanie znalostí z prebranej témy. Každá skupinka vytvorí svoju otázku k danej téme, a vyvolá jedného žiaka. Žiak musí odpovedať ako pri klasickej odpovedi. V tomto systéme každá skupinka vytvorí jednu otázku a vyskúša jedného žiaka. Vedomosť o systéme skúšania núti všetkých žiakov sledovať celý priebeh spracovávania témy. Žiaci dokazujú vedomosti už zostavením samotnej otázky. Skupinky postupne vyskúšajú toľko žiakov, koľko je skupiniek, niektorí žiaci sa hlásia k odpovedi aj bez vyzvania, systematicky prebieha dopĺňanie otázok a odpovedí. Spätná väzba dopĺňania otázok a odpovedí je v rukách učiteľa, pričom sa preberie celá téma znova, a sústavne sú zdôrazňované podstatné informácie v téme.

V závere hodiny prebieha hodnotenie. Každá skupinka je hodnotená ostatnými skupinkami, hľadajú sa nezodpovedané otázky, alebo vynechané informácie. Skupinky spoločne vymenujú jednu za najlepšiu skupinku. Posledné slovo má pedagóg a vysvetlí prečo hodnotí tak ako hodnotí.

Atmosféra na uvedenej hodine bola pracovná s vysokým, svižným tempom nasadenia a dynamická, bez prestoja. Žiaci boli hodnotení za aktivitu a využitý čas, všetci na jednotku zapísanú do elektronickej žiackej knižky, téma bola vyčerpaná bezo zvyšku, čas bol na 100% využitý všetkými (100%) prítomnými žiakmi.

Rušivý element: Na chodbe priamo pred triedou vymieňali okná, vŕtalo sa a búchalo ako na stavbe… Napriek uvedenému hluku sa žiaci sústredili iba na tému a zanietene pracovali, nedali sa vyrušiť. Bolo to preto, lebo žiaci milujú aktívne učenie.

Hospitujúci pedagóg prišiel 10 minút po začiatku hodiny. Do záverečného hodnotenia napísal že túto hodinu hodnotí na „69-70 bodov“ (100 bodová škála), slovne ako „dobrú“, za „nedostatky“, ktoré definoval takto:  1. Na tabuli neboli kľúčové slová; 2. Nebola zavesená mapa k danej téme; 3. Neboli vyvesené obrázky.

Hospitujúci pedagóg nemá aprobáciu z hospitovaného predmetu, nepozná problematiku vyučovania daného predmetu. S hodnotením hospitačného pedagóga som nesúhlasil aj z iných dôvodov, a napísal som, že hodina bola „veľmi dobrá“. Mapu k uvedenej téme na našej škole nemáme, nemalo mi to byť vytýkané, lebo mapy sme žiadali, ale sme ich nedostali…

Poznámky odborníka

K hodnoteniu:

1. Na tabuli nemohli byť kľúčové slová, lebo žiaci mali za úlohu vyhľadať kľúčové slová. Sama úloha by sa uvedenými nápismi anulovala… Hospitujúci pedagóg nepochopil zadanie hodiny, zrejme pre neskorý príchod – mal sa informovať.

2. Ak z objektívnych príčin chýba nejaká učebná pomôcka, toto sa do hodnotenia nesmie premietať… Hospitujúci pedagóg sa ukázal ako dezorientovaný.

3. Hospitujúci učiteľ si nevšimol pracovné listy ktoré vypracoval vyučujúci učiteľ… Toto nezahrnul do hodnotenia, a neprávom vytkol nedostatok obrázkov. Hospitujúci učiteľ sa ukázal ako nekompetentný, mal by sa doučiť čo je metóda aktívneho učenia, alebo by nemal robiť hospitácie.

4. Hodnotenie vyučujúceho učiteľa malo byť 100 bodov za špičkovú hodinu vo vrcholovej metóde aktívneho učenia. Kto iný si zaslúži 100 bodov? To čo tu bolo opísané – to je dokonalá metodika aktívneho učenia.

K osobe hospitujúceho učiteľa:

To, že hospitujúci kolega sleduje iné než hodnotiace ciele je viditeľné aj z toho, že sa neunúval prísť na začiatok hodiny, chýbal prvých desať minút, čo je takmer štvrtina (22%) vyučovacieho času. Dôležitosť začiatku vyučovacej hodiny vyniká aj v tomto prípade, hospitujúci kolega zostal celý čas v omyle, v podstate nechápal čo sa deje…

Sledoval iné ciele ako samotné hodnotenie, čo je jasné aj z toho, že ignoroval objektívne rušivé momenty hluku na chodbe. Za takýchto okolností je hospitácia viac než zlomyseľnosť, nemalo sa to stať…

Všetci pedagógovia vedia, že z pedagogicko-didaktického hľadiska je úvod do vyučovacej hodiny tá najdôležitejšia časť celého vyučovacieho procesu v tej ktorej hodine. Keď hospitujúci učiteľ bol celú vyučovaciu hodinu takpovediac duchom neprítomný, nezistil čo sa robí na hodine, nerozpoznal pracovné pomôcky, a napriek tomu hodnotil, ba dokonca úmyselne zle, … To je dôkaz úmyslu hospitujúceho pedagóga: Vopred bol odhodlaný ublížiť hospitovanému pedagógovi.

Toto je príklad bossingu in flagranti. Zneužitie situácie v dobe, keď jeden neodborne uvažujúci kolega má prechodnú moc nad svojím kolegom odborníkom (vykonal hospitáciu, ktorú inak – bežne – vykonávajú pedagógovia z vedenia školy).

Otázkou nie na okraj zostáva:

Prečo v školstve – ešte vždy – neodborníci hodnotia odborníkov?

 

Vojnové „impérium“ USA?

21.09.2017

Je nesené, podporované, živené medzinárodným menovým fondom ( MMF ), zbrojárskymi korporáciami a finančnými domami napojenými na MMF a OSN. OSN sa snaží fungovať ako prostitútka oblizujúca viac »

Richter – spolupáchateľ pederastov?

07.09.2017

Spolupáchatelia sú všetci ktorí z kauzy chcú profitovať, kapitána Danka nevynímajúc. Najprv si chcel cez Plavčana „prilepšiť“, a potom si chcel cez „kauzu Richter“ upraviť svoju pozíciu. viac »

Americkí „priatelia“ v NATO zbesneli

12.07.2017

Darí sa im globalizovať vojnu z lokálnych foriem na celosvetovú, okrem USA. Pomaly ale iste vyzbrojujú Ukrajinu, žiadajú vyššie náklady na výzbroj v EÚ, translokujú vojská – letecky aj viac »

krym, ukrajina, vojaci

Čečenca, hľadaného pre vraždu novinára v Moskve, zatkli na Ukrajine

18.11.2017 17:26

Podozrivý Čečenec podľa SBU utiekol z Ruska a stal sa členom zločineckej skupiny, ktorá vydierala podnikateľov na Ukrajine.

gaza, egypt, priechod, pasmo gazy, rafah

Egypt otvoril priechod s Pásmom Gazy, odchádzajú tisíce Palestínčanov

18.11.2017 16:25

Otvorenie hranice medzi Pásmom Gazy a Egyptom je podľa pozorovateľov veľkým testom praktického napĺňania novej dohody medzi Hamasom a Fatahom.

boniecki

Poľský 'disidentský' kňaz má opäť zákaz vyjadrovať sa v médiách

18.11.2017 15:37

Adam Boniecki dlhé roky riadil poľské vydanie vatikánskeho denníka l'Osservatore Romano.

fico

Fico: Dubček je stelesnením odvahy a statočnosti

18.11.2017 15:06

Premiér na úrade vlády prijal na spoločnom obede 18 študentov z vysokých škôl z celého Slovenska, s ktorými hovoril o viacerých témach.

axon

Vítam Vás v mojom pravda.sk-blogu o všetkom, nájdete ma aj na FB: facebook.com/axon.doctorow; v úcte Váš blogger Axon.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 108
Celková čítanosť: 405678x
Priemerná čítanosť článkov: 3756x

Autor blogu

Kategórie