Založ si blog

Bossing in flagranti – hospitácia v gymnáziu

 

„Vzorový“ školský bossing. Rozhodol sa napísať nám svoju skúsenosť, lebo naše školstvo – verejné, alebo súkromné – je semenište bossingu a mobbingu. Napísal nám ho učiteľ, ktorý nechce mať poškodené zdravie, preto nebojuje a nechce byť identifikovaný. Najhorší vývoj vidíme v posledných dvoch desaťročiach, keď každý minister chce reformu, ale školstvo kazí stále viac, a stále hlbšie. Zo všetkého najhoršie sú na tom radoví poctiví učitelia ZŠ a SŠ – buď sú z toho chorí na nervy, alebo aj na tele. Stupeň poškodenia zdravia priamo závisí od množstva odpracovaných rokov.

Na hodine odborného predmetu v druhom ročníku gymnázia prebieha dvojfázové vyučovanie progresívnou metódou aktívneho učenia. Opíšeme, aby aj laici pochopili priebeh takej hodiny.

Prvá fáza. V prvej minúte je žiakom vysvetlený obsah a priebeh hodiny. Na tabuli je napísaná téma: Konkrétne obdobie v konkrétnom regióne. Žiaci pedagógovu metódu už poznajú, automaticky sa delia do skupiniek po dvaja, alebo traja. Každá skupinka dostane konkrétnu časť danej témy, rozumie sa, každá skupinka má inú úlohu v danej téme. K danej téme dostane každá skupinka špeciálne pracovné listy s textami a obrázkami, ktoré vyrobil sám pedagóg. Okrem toho žiaci majú používať predpísanú učebnicu. Žiaci musia a sú schopní v priebehu 7 minút vyhľadať a) kľúčové slová; b) spojiť ich do zmysluplného celku.

V nasledujúcom kroku podáva každá skupinka výklad svojho produktu, a ostatní žiaci počúvajú, kým neskončí aj posledná skupinka. Učiteľ dopĺňa žiacky výklad otázkami, na ktoré žiaci odpovedajú, alebo priamo doplní informácie ktoré žiakom unikli.

Druhá fáza tej istej hodiny, vzájomné preverovanie znalostí z prebranej témy. Každá skupinka vytvorí svoju otázku k danej téme, a vyvolá jedného žiaka. Žiak musí odpovedať ako pri klasickej odpovedi. V tomto systéme každá skupinka vytvorí jednu otázku a vyskúša jedného žiaka. Vedomosť o systéme skúšania núti všetkých žiakov sledovať celý priebeh spracovávania témy. Žiaci dokazujú vedomosti už zostavením samotnej otázky. Skupinky postupne vyskúšajú toľko žiakov, koľko je skupiniek, niektorí žiaci sa hlásia k odpovedi aj bez vyzvania, systematicky prebieha dopĺňanie otázok a odpovedí. Spätná väzba dopĺňania otázok a odpovedí je v rukách učiteľa, pričom sa preberie celá téma znova, a sústavne sú zdôrazňované podstatné informácie v téme.

V závere hodiny prebieha hodnotenie. Každá skupinka je hodnotená ostatnými skupinkami, hľadajú sa nezodpovedané otázky, alebo vynechané informácie. Skupinky spoločne vymenujú jednu za najlepšiu skupinku. Posledné slovo má pedagóg a vysvetlí prečo hodnotí tak ako hodnotí.

Atmosféra na uvedenej hodine bola pracovná s vysokým, svižným tempom nasadenia a dynamická, bez prestoja. Žiaci boli hodnotení za aktivitu a využitý čas, všetci na jednotku zapísanú do elektronickej žiackej knižky, téma bola vyčerpaná bezo zvyšku, čas bol na 100% využitý všetkými (100%) prítomnými žiakmi.

Rušivý element: Na chodbe priamo pred triedou vymieňali okná, vŕtalo sa a búchalo ako na stavbe… Napriek uvedenému hluku sa žiaci sústredili iba na tému a zanietene pracovali, nedali sa vyrušiť. Bolo to preto, lebo žiaci milujú aktívne učenie.

Hospitujúci pedagóg prišiel 10 minút po začiatku hodiny. Do záverečného hodnotenia napísal že túto hodinu hodnotí na „69-70 bodov“ (100 bodová škála), slovne ako „dobrú“, za „nedostatky“, ktoré definoval takto:  1. Na tabuli neboli kľúčové slová; 2. Nebola zavesená mapa k danej téme; 3. Neboli vyvesené obrázky.

Hospitujúci pedagóg nemá aprobáciu z hospitovaného predmetu, nepozná problematiku vyučovania daného predmetu. S hodnotením hospitačného pedagóga som nesúhlasil aj z iných dôvodov, a napísal som, že hodina bola „veľmi dobrá“. Mapu k uvedenej téme na našej škole nemáme, nemalo mi to byť vytýkané, lebo mapy sme žiadali, ale sme ich nedostali…

Poznámky odborníka

K hodnoteniu:

1. Na tabuli nemohli byť kľúčové slová, lebo žiaci mali za úlohu vyhľadať kľúčové slová. Sama úloha by sa uvedenými nápismi anulovala… Hospitujúci pedagóg nepochopil zadanie hodiny, zrejme pre neskorý príchod – mal sa informovať.

2. Ak z objektívnych príčin chýba nejaká učebná pomôcka, toto sa do hodnotenia nesmie premietať… Hospitujúci pedagóg sa ukázal ako dezorientovaný.

3. Hospitujúci učiteľ si nevšimol pracovné listy ktoré vypracoval vyučujúci učiteľ… Toto nezahrnul do hodnotenia, a neprávom vytkol nedostatok obrázkov. Hospitujúci učiteľ sa ukázal ako nekompetentný, mal by sa doučiť čo je metóda aktívneho učenia, alebo by nemal robiť hospitácie.

4. Hodnotenie vyučujúceho učiteľa malo byť 100 bodov za špičkovú hodinu vo vrcholovej metóde aktívneho učenia. Kto iný si zaslúži 100 bodov? To čo tu bolo opísané – to je dokonalá metodika aktívneho učenia.

K osobe hospitujúceho učiteľa:

To, že hospitujúci kolega sleduje iné než hodnotiace ciele je viditeľné aj z toho, že sa neunúval prísť na začiatok hodiny, chýbal prvých desať minút, čo je takmer štvrtina (22%) vyučovacieho času. Dôležitosť začiatku vyučovacej hodiny vyniká aj v tomto prípade, hospitujúci kolega zostal celý čas v omyle, v podstate nechápal čo sa deje…

Sledoval iné ciele ako samotné hodnotenie, čo je jasné aj z toho, že ignoroval objektívne rušivé momenty hluku na chodbe. Za takýchto okolností je hospitácia viac než zlomyseľnosť, nemalo sa to stať…

Všetci pedagógovia vedia, že z pedagogicko-didaktického hľadiska je úvod do vyučovacej hodiny tá najdôležitejšia časť celého vyučovacieho procesu v tej ktorej hodine. Keď hospitujúci učiteľ bol celú vyučovaciu hodinu takpovediac duchom neprítomný, nezistil čo sa robí na hodine, nerozpoznal pracovné pomôcky, a napriek tomu hodnotil, ba dokonca úmyselne zle, … To je dôkaz úmyslu hospitujúceho pedagóga: Vopred bol odhodlaný ublížiť hospitovanému pedagógovi.

Toto je príklad bossingu in flagranti. Zneužitie situácie v dobe, keď jeden neodborne uvažujúci kolega má prechodnú moc nad svojím kolegom odborníkom (vykonal hospitáciu, ktorú inak – bežne – vykonávajú pedagógovia z vedenia školy).

Otázkou nie na okraj zostáva:

Prečo v školstve – ešte vždy – neodborníci hodnotia odborníkov?

 

Čo je p. Richter, ste skorumpovaný?

14.03.2017

Na Slovensku ste priznali 6 tisíc Srbov ako zamestnancov, ale hovorili ste len o firme Samsung. O inej juhokórejskej firme ste ani nepípli. V blízkej minulosti ste organizovali honbu na SVK občanov viac »

Vojna a chaos, bohatnutia vampírov pokračujú

28.10.2016

Dovoľte, aby som odcitoval časť z diskusie pána prezidenta Putina, ako odznela na medzinárodnom fóre vo Valdaji. Prítomnosť zahraničných osobností nasvedčuje, že nie každý sa necháva hypnotizovať viac »

Londýn videl “džihádistický deviatnik”

23.03.2016

Prečo médiá neinformujú o premorenej EÚ? Prečo musia Londres čušať o nenávistnej fundamentálnej hrozbe? Prečo o tom naše médiá neinformujú? Prečo sa tieto veci musíme dozvedať vlastnými viac »

Evanjelická DIAKONIA ECAV na Slovensku

Evanjelická DIAKONIA ECAV na Slovensku

30.03.2017 22:55

Evanjelická diakonia sa v rámci svojej činnosti a pôsobnosti zaoberá sociálno-diakonickou prácou, ktorú poskytuje pre rôzne sociálne skupiny.

Bašár Asad

Pre Trumpovu administratívu nie je prioritou Asadov odchod

30.03.2017 22:55

Spojené štáty už nebudú v rámci snáh o urovnanie konfliktu v Sýrii prioritne trvať na odchode sýrskeho prezidenta Bašára Asada.

Južná Kórea, Pak Kun-hje

Južná Kórea vydala zatykač na zosadenú prezidentku

30.03.2017 21:37

Juhokórejský súd vydal zatykač na zosadenú prezidentku Pak Kun-hje, ktorá čelí obvineniam z úplatkárstva, zneužitia právomocí a vyzradenia štátneho tajomstva.

dolára, peniaze, bankovky

CBO: Verejný dlh USA vzrastie za 30 rokov na dvojnásobok

30.03.2017 20:50

Americký verejný dlh vzrastie pri platnosti súčasných zákonov o daniach a výdavkoch po 30 rokoch na 150 percent ročného výkonu ekonomiky.

axon

Vítam Vás v mojom pravda.sk-blogu o všetkom, nájdete ma aj na FB: facebook.com/axon.doctorow; v úcte Váš blogger Axon.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 104
Celková čítanosť: 362788x
Priemerná čítanosť článkov: 3488x

Autor blogu

Kategórie